IMG-LOGO

زعفران ادویه ای طعم دهنده ، زیبا ، خوشبو و خوش طعم که فواید دارویی داشته و مضراتی نیز دارد ( بخش دوم )

/ خانه
BLOG

زعفران ادویه ای طعم دهنده ، زیبا ، خوشبو و خوش طعم که فواید دارویی داشته و مضراتی نیز دارد ( بخش دوم )

1399/02/29 11:52:09
IMG


همانطور که در بخش اول مقاله به 17 مورد از فواید زعفران اشاره کردیم ،در بخش دوم آن نیز به این مسیر ادامه داده و دیگر موارد اثرات مثبت استفاده از طلای سرخ یا همان زعفران را مورد بررسی قرار می دهیم.

18 – زعفران و تاثیر آن در بهبود کیفیت خواب

ترکیب شیر و زعفران قبل از خواب می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. زعفران حاوی منیزیم است که می تواند با آرام کردن اعصاب ، خواب آلودگی را تقویت کند. در داروهای آرام بخش، زعفران دارای خاصیت آرام بخش برای بدن عمل می کند.

19 – زعفران درمان زخم معده

اثر ضد گاستریک در زعفران می تواند به طور قابل توجهی بیماری زخم معده را درمان کند، گزارش شده است که زعفران ، معده را در برابر آسیب مخاط معده ایجاد شده توسط برخی از مواد به نام ایندومتاسین و عامل نکروز کننده، محافظت می کند و همچنین از تولید بیش از حد اسید معده که می تواند به دیواره معده آسیب برساند ، جلوگیری می کند.

20 – زعفران و توانایی جلوگیری از ابتلا به پارکینسون

طبق مطالعه ای در سال 2005 ،کروستین یک ماده فعال موجود در زعفران است که می تواند به جلوگیری از پارکینسونیزم یا بیماری پارکینسون، کمک کند. این بیماری می تواند توانایی صحبت کردن و حرکت را کاهش دهد.

21 - جلوگیری از بروز سرطان

بنا بر نظر برخی کارشناسان ،  زعفران دارای خواص پیشگیری از سرطان می باشد. آنتی اکسیدان و مواد مؤثر زعفران ، اثر رادیکال های آزاد در بدن را مسدود کرده و جهش DNA را که منجر به رشد بیش از حد سلول ها می شود، مهار می کند.تومور نوعی اختلال است که باعث رشد غیر طبیعی سلول می شود اما متفاوت از سرطان است، تومور به بافت دیگر بدن گسترش نمی یابد. زعفران به علت ماده مؤثر موجود در آن خواص ضد توموری دارد که با کاهش خطر تومور، رشد سلول های تومور را در بدن مهار کند.

22 – زعفران موثر در جلوگیری از دیابت

عصاره زعفران پانکراس را از آسیب محافظت می کند و موجب بهبود حساسیت به انسولین در بدن می شود. با افزایش سطح انسولین و تقویت حساسیت به انسولین، زعفران یکی از بهترین ادویه ها برای جلوگیری از دیابت است.

23 – زعفران و بهبود زخم و سوختگی

با استفاده موضعی از زعفران، می توان زخم و سوختگی ها را سریع تر بهبود بخشید.

24 – زعفزان و درمان ورم

ورم یا ادم یک اصطلاح پزشکی برای تورم بدن است که در اثر تجمع آب در زیر پوست ایجاد می شود. از زعفران می توان برای درمان ورم استفاده کرد.

25 - درمان آکنه

آکنه به عنوان یک عامل آزار دهنده در زیبایی پوست ، بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. آکنه در اثر عفونت لایه زیرین پوست و انسداد منافذ رخ می دهد. فقط با استفاده از زعفران می توان آکنه را درمان کرد. زعفران را با عسل مخلوط کنید، چند دقیقه روی پوست مالیده و سپس صورت را با آب ولرم بشویید.

26 – زعفران و روشن کردن پوست

زعفران نه تنها باعث درمان آکنه می شود، بلکه حاوی آنتی اکسیدان زیادی است که منجر به روشن کردن و رفع لکه های پوست می شود. مقداری زعفران را با شیر مخلوط کرده و آنرا به صورت خود بمالید. بعد از چند دقیقه آن را با آب بشویید.

27 - از بین بردن جای جوش

با تهیه ماسک زعفران می توان جای جوش را رفع نمود. کافی است یک قاشق چای خوری زعفران را با یک قاشق غذاخوری ماست و یا خامه ترش به همراه یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کرده و روی پوست صورت و گردن خد بمالید.پس از نیم ساعت ، پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید.

28 – زعفران و کاهش اثر الکل

طب هندی از دیرباز از زعفران استفاده کرده است تا تأثیر الکل مانند استفراغ، ضعف، سرگیجه، سردرد و سایر موارد را کاهش دهد. زعفران حاوی بسیاری از ترکیبات فعال است که اثر جانبی الکل را کاهش داده و شخص از اعتیاد به الکل خلاص می شود.

29 – زعفران و درمان سردرد

زعفران حاوی منیزیم است که می تواند عصب را آرام کند و باعث کاهش ضربان مغز می شود. فقط کافی است زعفران را با شیر بنوشید تا هنگام احساس سردرد، این اثر مفید را دریافت کنید.

 

30 – زعفران و بهبود ام اس

کروسین موجود در زعفران از سلول های مغزی در ام اس، محافظت می کند. این ماده در واقع از آسیب دیدن سلول های تولید کننده غلاف میلین در مغز، جلوگیری می نماید. میلین لایه ای است که مانند یک عایق محافظ در اطراف نورون ها (سلول های مغزی) عمل می کند. بر اساس مطالعات محققان،کروسین در زعفران، تورم و فشار سلولی را که منجر به از بین رفتن عایق و تصلب شرائین در مغز می شود را تا اندازه بسیاری کاهش می دهد.

31 – زعفران و درمان آسم و سرفه

زعفران بیشتر به عنوان محافظ دستگاه تنفسی شناخته می شود. ماده مؤثر فعال زعفران مانند کروسین و کائمپرفرول می تواند حمله آسم و همچنین سرفه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

32 – زعفران و درمان بزرگ شدن کبد

بزرگ شدن کبد به عنوان علامتی از بیماری مانند مالاریا، تب دنگی و بیماری های دیگر ناشی از عفونت میکروارگانیسم اتفاق می افتد. زعفران حاوی خواص ضد التهابی است که می تواند کبد بزرگ شده را درمان کرده و عملکرد کبد را در سم زدایی بدن از سموم مضر حفظ کند.

33 – زعفران و تسکین ناراحتی معده

اگر قبلاً درد معده ناشی از غذا یا استرس را تجربه کرده اید، مخلوط شیر و زعفران را مصرف کنید ، چرا که باعث کاهش چشمگیر احساس بیماری مانند تهوع و استفراغ می شود.

34 – زعفران و کاهش عفونت ادراری

فواید زعفران برای کاهش عفونت های ادراری نیز بسیار مهم است. مواد فعال زعفران می تواند خون را تمیز کرده و به مقابله با عفونت های مجاری ادراری کمک کند ، همچنین از ساخت سنگ مثانه نیز جلوگیری می کند.

 

35 – زعفران درمان بی نظمی قاعدگی

برخی از زنان با مشکل بی نظمی در عادت ماهانه مواجه هستند، زعفران می تواند یک راه حل مناسبی برای این مشکل است. در طب سنتی هند از زعفران برای درمان بی نظمی و گرفتگی قاعدگی استفاده می شود.

36 – زعفران کاهش علائم آرتروز

خواص ضد التهابی زعفران در کاهش خطر و علائم آرتروز مفید است. آرتروز شرایطی است که در اثر بیماری خود ایمنی ایجاد می شود. افرادی که از ورم مفاصل رنج می برند معمولاً در مفاصل خود درد شدید دارند. مصرف منظم زعفران در واقع می تواند به کاهش درد مفاصل کمک کند.

 

پایان بخش دوم  مقاله " زعفران ادویه ای طعم دهنده ، زیبا ، خوشبو و خوش طعم که فواید دارویی داشته و مضراتی نیز دارد. "

لطفا ادامه مقاله را مطالعه فرمایید ...

دریافت خبرنامه

با سپردن پست الکترونیک خود به ما در خبرنامه باغبان مشترک شوید.